Blíží se prodloužené víkendy, sledujte čapí hnízda!

Blíží se pro mnohé z nás hned 2 prodloužené víkendy, které slibují krásné počasí jako stvořené k výletu do přírody, ke kontrole čapích hnízd.

Čápice v Dubném byla otrávena

Pitva uhynulé čapí samičky z hnízda v Dubném u Českých Budějovic prokázala otravu karbofuranem. Tento nebezpečný jed, obsažený v dříve používaném a nyní již zakázaném přípravku na hubení hmyzu s názvem FURADAN, je ročně zodpovědný za pomalou a bolestivou smrt mnoha druhů zejména dravých ptáků a savců. Bohužel se otravy nevyhýbají ani čápům. Samice ještě dokázala doletět na hnízdo, zde však vedle svého partnera uhynula. Kromě častých úhynů čápů na sloupech elektrického vedení je toto další příklad zbytečné čapí smrti způsobené lidskou bezohledností.

Dobrou zprávou je, že ze šesti vajec převezených z hnízda v Dubném do líhně v záchranné stanici při ZOO Ohrada v Hluboké nad Vltavou se již vyklubalo pět mláďat. Také samec z Dubného dlouho sám nezůstal a s novou partnerkou již sedí opět na vejcích. Držme novému páru palce, aby se jim již další neštěstí vyhýbalo.

Sledujte líhnutí mláďat

Mláďata se začínají objevovat i v dalších hnízdech po republice. Zatím tři se vylíhla v záchranné stanici v Makově na Písecku, kde již 12. rokem hnízdí hendikepovaný pár čápů bílých. Jde zřejmě o první čápata v Česku, první vajíčko snesla samice už 21. března. V loňském roce byla čtyři z pěti jejich mláďat označena satelitní vysílačkou. Dva samečci bohužel zahynuli na sloupech elektrického vedení, dvě samičky doletěly do Afriky. Letošní hnízdění čápů v Makově můžete sledovat přes webkameru. Zřejmě první mláďata od volně žijících čápů máme hlášena z Pavlova na Břeclavsku. Také páru, který již osmým rokem úspěšně přezimoval v Blatné, se během prvního májového víkendu vyklubala mláďata. Předpověď počasí na květen je zatím příznivá, doufejme, že se tedy nově vylíhlým čápatům bude letos dařit. Nezapomeňte svá pozorování přidat do naší mapy. Děkujeme!